Sunday, May 3, 2009

Siwek,Syahmi,Bruno

Pedamaran Penan




====================================================================
Ulasan Aku

Kalau tak silap.kira2 sembilan taun lepas time aku tgh sedap melayan tido petang,abang aku bawak balik satu novel yang sangat2 tebal.Dan aku usya cover depan.Macam xbest.Aku bce sinopsis.Macam xbest.Aku Belek2 novel ni.Macam xbest.So,aku membuat keputusan untuk bace novel ni[Hehehe].. Dan aku baca berulang ulang kali hingga tamat tempoh pinjam buku.
Then suatu hari ketika aku melepak2 kt library,aku terpandang novel ni kat satu rak.Aku amik novel ni dan baca lagi skali.Hahaha...Aku da gile ke ape bace novel yang sama berulang2 kali.Tapi seingat aku,tu kali pertama aku baca novel dan aku minat novel yang bergenre cmtu.Walaupun da lme berlalu,tapi aku masih lagi simpan dalam kotak fikiran aku yang novel tu adalah novel yang sangat2 best.Kalau xcaya,cuba laa baca.Nanti bg pinjam kt aku...Huah3....

====================================================================
Sinopsis Sebenar

Bruno Manser mendakwa dirinya sebagai King of Penan. Dia telah mempengaruhi suku Penan supaya membina benteng manusia untuk menghalang usaha-usaha pembalakan di Sarawak. Dia juga telah mendalangi kempen memburuk-burukkan Malaysia di Eropah dengan berselindung di sebalik nama Persatuan Pencinta Alam yang beribu pejabat di Zurich, Switzerland. Perbuatan Bruno cuba dihalang oleh Siwek dan Syahmi.Berdasarkan kisah benar.

2 comments:

Blogger said...

aku penah jumpe HM Tuah 7 tahun lepas kot..tym tu dia belum popular. month later baru dia ade slot kat tv. pasal orang penan tu, rasanya tu kisah benar kan? bruno tu penah kua kat mastika pasal kehilangan misteri dia masa masuk secara haram ke malaysia (pakai payung terjun)

sKywAlkeR said...

Wuaaa...Ben yang serba tau...Haah..Mmg die bg alasan hilang secara misteri.Tapi senanye mmg da plan.Org2 penan da caye gile yg die tu tuhan dr langit.Pastu die manipulate org2 penan utk halang pembangunan.bla3......uhuk2...xlarat da nk btau..