Saturday, October 17, 2009

Titik

Sesetengah manusia mampu hidup tanpa teman. Sesetengah manusia tak memerlukan teman ; rela hidup berseorangan. Mereka punya dunia yang diisi oleh diri sendiri.Mereka mampu untuk mencipta khayalan maupun ilusi mereka sendiri.Dengan cara itu,mereka mampu untuk melayar hidup.Namun mereka tetap khilaf dari segi "Usia minda", kerana hanya berkomunikasi dengan jasad dan minda sendiri.Tak mampu untuk berbicara melebihi batas seorang manusia.

Berlainan dengan golongan manusia yang memerlukan teman.Bagi mereka,teman itu menerangi hidup,menwarnai hidup,dan menghargai hidup. Tanpa teman,mereka umpama kura-kura yang merangkak; besendirian menuju ke hadapan dibantu dengan kegelapan malam. Tanpa dapat melihat,tanpa dapat menjangka arah,tempoh, dan destinasi perjalanan~sunyi yang amat. Teman itu amat berharga,punya nilai dan perlu dibayar dengan nilai persahabatan.Ya,nilai seorang teman adalah persahabatan. Satu perkataan yang menggambarkan keseluruhan segi...
Teman adalah peneman bicara, pencetus ketawa, dan mengisi nilai hidup..

Aku? Aku pernah berada dalam golongan pertama ; dan berjaya menjadi golongan kedua. Pernah punya dunia yang dirajai dan dihambakan oleh diri sendiri.Dunia yang dangkal ; punya sempadan yang sangat-sangat sempit dan terbatas. Sangat-sangat menyeksakan. Jiwa seakan meronta-ronta untuk menuju ke depan; walaupun ketika itu jalan yang di tuju adalah gelap dan tak punya arah. aku berjaya menghabiskan perjalanan yang sangat-sangat gelap apabila menemui satu ruang yang diwarnai dengan pelbagai cahaya dan perasaan. Aku gembira dengan dunia yang baru kutemui ; mengharapkan agar dunia ku yang dahulu terus luput dari ingatan. Aku mau lupakan segala yang ku lalui, walaupun di sana tempat aku berasal.

Dan...Kondisi yang kulalui sekarang seakan-akan mencerminkan diriku yang dulu ; seakan-akan menarik jasad ke dalam duniaku yang dulu. Aku tak pernah mengimpikan duniaku yang lalu. Aku hanya mau kehidupan yang sekarang. Setiap kali "Dunia" itu datang menjemput,aku seolah-olah kehilangan sebahagian dari rasional..

Dan sekarang,aku merasai yang dunia itu sedang menarik. memujuk, dan memaksaku untuk kembali...

No comments: